My original Brother typewriter

Photo: Brother Typewriter

My OrIgInal Bro her  yppewrI er

My old  bro her  yppewrI er Is very worn o  ,
I  no longer  yppes  he le  er  ,
And for some IllogIcal reason,
Always pprIn s a do ble le  er pp,
I  only pprod ces an  pppper case I,
Also, I have no Idea why I   nderlInes y.

I  doesn’  q I e abide by  he r les  ha  follow q,
I   rIes  o oppera e  he arm for  he le  er  ha  comes before  ,
 hInk back  o  he pproblem I had In  he fIrs  pplace,
So  o pprIn    and   I  j s  leaves a sppace.



— PPhIlIpp Wood

My original brother typewriter decoded

Casked Limerick


There’s an awful lot of coffee in Brazil,
And sweet juicy oranges from Seville,
You’d die for French wine,
Which is dandy and fine,
Be it red, white, sparkling or still.

— Philip Wood

Globules rouges


Globules rouges vainqueurs et festifs observés au microscope par la mouche avant sa fuite par le télé transporteur hyperbolique de Scotty à bord de l’Enterprise.
– Et la main qu’on voit ? dit quelqu’un dans le public...
– C’est le cascadeur. On coupera au montage !

— Eleonore Sur

Une bonne excuse


Mon marteau ne vaut pas un clou,
Ma scie perd ses dents,
Ma pince est bien trop mince,

Comme c'est embêtant
de ne pas être performant !

Mon tournevis est hors-service,
Ma perceuse est paresseuse,
Ma ponceuse, c'est tout comme,

Quel malheur, pour un bricoleur,
de ne pas être à la hauteur !

Mon serre-joint ne va pas bien,
Mon équerre me désespère,
Mon rabot n'est pas beau,

Mes vieux outils sont bien décatis,
Tant pis !
ou, peut-être,
Tant mieux !
Car lorsqu'on est maladroit,
pouvoir accuser ses outils,
quelle bonne excuse !

— Gérard Miro

Around the World in Eighty Years


Eighty years is the allotted time most of us have to last,
By the time we’re grown and matured, twenty summers have come and passed.
We then get wed and raise our kids, there goes at least a score,
Next, its work flat out to save enough to survive post sixty four.

When we finally get to put up our feet, and take that well earned break,
We can do all those things we’ve always put off, and new hobbies undertake.
“How we ever found the time to go to work?” is a mystery we all ask,
We’re busier now than we’ve ever been, no time in the sun to bask.

The garden beckons as do unread books, so rain or shine we’re set,
Medieval towns to meander through, autumn hillside trails to trek,
Grandkids to mind and play their games, to their parents we return,
Clubs and groups that weekly meet, new crafts to start and learn.

Long dreamed of ocean cruises with tropical beaches to explore,
Ahoy! Beautiful New Zealand, exotic Bali, bustling Singapore,
Retirement is brilliant, it’s the best age of your life,
Time to enjoy being together, savouring your love as man and wife.

— Philip Wood
Akaroa Harbour – New Zealand

Shade of Influence



We live our lives from day to day,
Dealing with our lot having little say,
We seem to just go round and round,
Not realising the folk our shadow’s found.

Its shade falls across our vulnerable youth,
How they mature is our final proof,
We coach our boys to become self-respecting men,
Before eclipses of evil try to knock them down again.

Cast over all our precious ones we love,
Can be destructive or peaceful as a dove,
When our time is up, our shadow fades from sight,
Ensure they know you adored them right.

Hosts of fellow shadows a community make,
Overlapping talents, giving more than they can take,
We think our lives small, insignificant, of no consequence,
Whereas combined shade bestows cultural legacy, an inheritance.

— Philip Wood

Behind Closed Windows

    Porto

Women cooking,
Children playing,
Television watching,
Stereo thumping,
Nintendo gaming,
Husbands snoozing,
Couples fighting,
Lovers embracing,
Widows mourning,
Spinsters sobbing,
Girls flirting,
Boys sparring,
Siblings quarreling,
Teenagers stressing,
Families chatting,
Pensioners reminiscing,
Babies feeding,
Toddlers toddling,
Grandmothers caring,
Grandfathers doting,
Students aspiring,
Unemployed squandering,
Addicts injecting,
Gluttons guzzling,
Anorexics purging,
Gangsters plotting,
Escorts earning,
Sinners cheating,
Priests forgiving,
Guitarist strumming,
Vocalist humming,
Artists painting,
Models posing,
Sick recovering,
Infirm dying,
Life continuing…………

— Philip Wood

Les vieilles mansardes


En immersion dans les nuées, les vieilles mansardes contemplent les bleutés des beaux matins, les mordores des couchers languissants ; les lavis gris des jours de pluie les enchantent aussi... reste à intégrer un intrus de graffiti « Street art » naissant sur l’aplomb des toits.

Peu importe ce signe du présent, le regard s’apprivoise avec le temps...
En attendant, sensations et sortilèges hantent ces lieux perchés, si proches des dieux.

— My

Pierre qui vole


Une pierre qui vole ?
On n’a jamais vu ça
–lui disaient les autres–

Alors elle se taisait
Parfois même elle pleurait
À grosses gouttes

Des larmes de pierre !
On n’a jamais vu ça
–se disaient les autres–

Et pourtant chers cailloux
Cette pierre en versait bien
Et plutôt des belles

Si bien qu’un jour
Qu’ils ne regardaient pas
Elle s’envola
Elle s’envola à la nage !

— Eleonore Sur

Échec génétique



Petit scooter
T’es comme des milliers de congénères
Que des algos aléatoires génèrent

Scooter toujours prêt !
Ton but : revenir à la maison
Tu pleures, tu crisses « maison, maison »

Machine évolutionnaire
Tu erres dans le dédale de calcul
Toujours avance, jamais ne recule

Engin effrayé
Dans ce coin, tu coinces, t’es bloqué
Tu te meurs, affamé, dépenaillé

Pauvre con
Ton code n’est pas le bon.

— Paul Sanson

Barbares


Codes barres
Parallèles
Queues de bars
Pâles ailes

Barbares

— Eleonore Sur

Tu chériras la mer


« Homme libre toujours tu chériras la mer »

Et la femme ? Si elle se libère ?
Que chérira-t-elle ? La mer ?
Et sa mère ? Se libérera-t-elle ?
La mère qui a vu l’homme libre partir en mer,
Qui a su se résigner à chérir le ciel
Et qui laisse la mer libérer sa fille !
Elle est fatiguée la mère.
Fière, mais fatiguée. Alors elle regarde dehors.
Vers la mer, qui emporte les gens libres,
Et les vagues qui transforment son décor.

— Eleonore Sur

Soir d'été à Marseille


Les bateaux peuvent rentrer
La sardine qui bouchait le port
Est partie se coucher.
Marins, n'ayez plus peur du mauvais sort !
Sur la digue, promeneurs et pêcheurs
Ne semblent pas s'inquiéter de l'heure,
Bien que le ciel s'assombrisse.
Mais sur la mer, quel feu d'artifice !
Une dentelle de reflets argentés scintille,
Le soleil a déposé une mantille
Sur sa bien-aimée, la mer,
Sous le regard bienveillant de la Bonne-Mère.

— Gérard Miro

It's... Monty May’s Plunging Circus!


The proud lion has been tamed,
By the clown with the crazy hair,
Now transformed into lemmings,
He’s no longer there.

Twenty seven friends disappear at the magician’s bequest,
The people have spoken, so he grants their request,
Manipulated the crowd by swiftness of hand,
Told lies on a bus the length of the land.

Jugglers struggle to control both left and right,
Denying gravity exists, with their egos they fight,
Behind cabinet doors they practice their act,
Despite the denial of every logical fact.

Show ponies dance to their ring master’s tune,
Strutting their heads blandly covered in plumes,
The chimpanzee tea-party is the most realistic of all,
Conjuring up images of Westminster Hall.

The audience is vetted, no Johnny Foreigner at this show,
They offer nothing to the experience so away they must go,
No man is an island, but it appears that we are,
We’re free to make new friends, not from near but a far.

The star of the show determined on her solo high wire act,
Despite all the jeers and shaking to the end she must get,
The bigtop’s crowd stir in a mood of dark discontent,
This isn’t what they opted for when granting consent.

They demand a full refund, a second go at their show’s choice,
But the circus acts are stubborn and deaf to their powerless voice,
We believed all the lies and the false testimony,
We now know we made the worst decision in human history.

Philip Wood

Homeward Bound


Curvy farm track leads home into the setting sun,
Westward traveling when a hard days work is done,
Summer gone, the path no longer dusty and bone dry,
Harvest collected, stored safely wheat, oats and rye.

Leaves have turned golden; orange, browns and red,
Trees are stark naked their foliage shed,
This most beautiful season adorns evening skies a glow,
Homeward journey to enjoy all that nature has to bestow.

— Philip Wood

Signs of Children


Untidy bedrooms, toys in disarray,
Quick to play, never put away,
Eager to win, reluctantly share,
Add to mum’s workload, not their care.

Messy eaters, uncleared plate,
Snacks between meals, hard to wait,
Crumbs cover the table, over the floor,
Gobbled all up, who's for more?

Moan to get up, late for school,
Uniform needs ironing, so uncool,
Homework not done, excuse prepared,
Chat to friends, answers compared.

Who’d be a parent? we ask each other,
All the effort, so much bother,
We love them each and everyone,
So proud of what they achieve and won.

The chicks have flown, the nest is bare,
We ask ourselves, “were they really there?”,
Then we hear a knock on the front door,
The grandkids have arrived that we so adore.

— Philip Wood

Time is not lost


Time is fast, can be slow,
Time to go and see a show.
Time to take kids to school,
And after to the swimming pool.
Is it Time to go to work?
Have I Time to iron my shirt?
Quick, it’s Time for a break,
Let’s have coffee and a cake.
Time to go shopping for our tea,
Lots of goodies for you and me.
Time to get the kids in the bath,
Time to take the dog down the path.
Time for us all to go to bed,
Everyone happy and well fed.
Time will wait until the morning,
We will wake when day is dawning.

— Gillian Reid

The alien has landed


Is it a martian ? asked a little lad,
It’s more like a turtle, said his dad.
Shall we go and look inside,
It might even take us, for a ride.
No said his dad, we hab better go home,
Just leave the poor old thing alone.

— Gillian Reid 


Camelot


The knights are toasting the end of the war,
The people of Camelot will suffer no more.
King Arthur and Guinevere are safe once again,
Merlin used magic to ease the pain.
Lancelot can now marry his bride,
With his friend Galahad at his side.
Remember this tale of ancient times,
Keep love, not war on your minds.

— Gillian Reid

A City Shattered


12:51, time for lunch,
What shall we have today?
Made a sandwich; about to pour my tea,
When the whole world begins to sway under me.

6.2 goes on for ever,
Time to move to a sturdy doorframe,
Two rooms are skewed at awkward angles,
Will anything ever be the same?

185 didn’t make it that day,
The dust and rubble covered where they lay,
A city in ruins, history destroyed at a stroke
Hearts and morale left all tattered and broke.

Red and black spirit arises, stands tall,
Trouble and disaster bring out the best in us all,
Student armies and neighbours are quick to volunteer ,
Liquefaction’s stinking sand and mud to clear.

To rebuild the city, make it a modern place,
A functional heart; maintaining its former art and grace,
Stronger in both build and community ties,
Always remembering those who sadly paid with their lives.

— Philip Wood

The Art Critics



What do they view,
How do they see?
What is art to another,
Simply childish to me,
Self proclaimed experts,
Studied for years,
What cost little to produce,
Worth a mint to their peers.

Splash on some paint,
A swirl with a brush,
Have the right contacts,
these works sell in a rush,
Renaissance, impressionist, cubist and baroque,
A progression of  history’s greatest work,
But try as I might,
to appreciate the Tate,
however I stare and position I take,
Emperor’s clothes is all that appear,
The walls of my home they will never get near.

— Philip Wood

The forgetful heron


Now where did I put that fish?
I left it in the plastic dish.
It’s not to my left, it’s not to my right,
I wish I hadn’t left it overnight.
I will look for shellfish here instead,
And eat it before I go to bed.

— Gillian Reid

The morning after


Hello Charlie, Hello said Fred,
Did you have a good night,
You look well fed.
Yes, said Charlie, I went on the town,
Had fish and chips,
And a pint of Brown.
What did you get up to Fred ?
Oh just some scraps,
Then went to bed.
Poor Fred, maybe you will have
Better luck today,
Like chicken or take-away.

— Gillian Reid

Le promeneur et les fleurs


Pauvres fleurs sauvages,
personne ne s'occupe de vous arroser,
de vous tailler, de vous soigner...

Nous sommes bien comme nous sommes
répondirent en chœur les fleurs, 
la terre nous nourrit,
le soleil nous chauffe,
la brise nous fait danser,
les papillons et les abeilles
viennent nous embrasser
et quand nous avons soif,
un peu de pluie nous suffit.
La nature est pleine de bonté.

Alors, le promeneur a poursuivi son chemin,
ébloui, silencieux et l'esprit apaisé.

— Gérard Miro

Château de Blois


The château is a sight to behold,
But terrible tales begin to unfold.
Treason, murders, people kept in towers,
Villagers too scared, to go out in the dark hours.
Joan of Arc lived there as a child,
She was gentle meek and mild.
With many battles, and the death of Joan,
For a short while, the château stood alone.
Then, along came new Kings and Queens,
The château enlarges from their dreams,
Now it stands in a Glory of blue,
No more misery and gloom.

— Gillian Reid

L'imprimante à crêpes

Lia Humm..., elle est super ta nouvelle imprimante !
Léon C’est la nouvelle Multi3D de Canone. Ma vieille Epsone s’était encrassée et elle chauffait. En plus, j’avais du mal à trouver des recharges au Carrefoure. Il fallait les commander sur Amazone et je n’ai pas trop confiance pour le transport des denrées.
— Elle est vraiment multifonction ?
— Oui, elle accepte plusieurs marques de recharges. Pour les colorants, on a le choix entre les pigments naturels ou les produits synthétiques, tu sais les fluo et ceux qui imitent le néon ou les dorures…
— Elle est alimentée comment ?
— Ils ont un système à 12 cartouches de grande capacité, contre 6 petites sur l’ancienne. On peut faire des mélanges manuels mais il faut purger les conduits et ça fait des pertes. Moi, je préfère le mode AutoIA qui s’occupe de tout y compris de commander les recharges, livrées par FoodEx en 48h, voire 24h.
— Et les formats ?
— Bien sûr les formats standards mais aussi les ronds et les carrés. En plus on peut customiser les bords, fins ou larges avec ou sans frange ; on peut télécharger des styles.
— Elle fait les boissons aussi !
— C’est ça le vrai multifonction.  Ce n’est pas une imprimante pro donc pas d’alcool mais elle a les droits de reproduction pour la plupart des boissons gazeuses, sauf Coka et Fenta qui ont signé avec Epsone.
— Elle fait tout, même le café !
— Ben oui elle fait le café, pourquoi ?

— Paul Sanson 
Machine à sodas | Machine à café connectée

Sonnet’s Composure


To write of love,
Two hearts entwined,
Is never a task too light,
To draft, compose and romanticise,
So the prose turn out just right,
Men through ages have seduced fair maidens,
With their lines of passion,
Their sole intent to bed the lass,
Sate her in casanovian fashion,
Win her heart through acts so noble,
Worship and adore,
Let her know,
Through fourteen lines,
She’s the goddess you amour.

— Philip Wood

Non-Conformity


To be odd is to be different
and never a sin,
It allows creativity,
lets out what’s bottled in,
Rules and restrictions
are prisons we create,
Peer pressure and fashion
to care how we rate,
Evolution advanced because somebody faired
to climb down from the branches,
venture; where no one had dared,
So if you’re concerned you’re looking too loud,
take a brave heart; be yourself and stand proud.

 Philip Wood

Paris - Rio


Soleil tropical sur tour Eiffel,
Totem géant se mirant
Dans l'eau mouvante,
Samba, capoeira sur Copacabana,
Nous voilà au pays des cariocas...
Voyage mental
Caprice pictural !           

— My


On the seashore


Two young ladies are out on the beach,
Looking for cockles and mussels to eat.
They have a long way to walk back from the sea,
And maybe arrive home late for tea.
One girl has caught some,
The other girl has caught none.
But I am sure they will share them later on.

— Gillian Reid

Alive, alive, oh 
Alive, alive, oh 
Crying "cockles and mussels, alive, alive, oh"

Le soleil du matin


Le soleil du matin
Dans la salle de bain
Eclaire un curieux pantin
En forme de nœud marin.
Serait ce Don Quichotte de la Manche
Sans sa lance ?
Un policier avec son bouclier ?
Un Saint avec son auréole ?
Un jouet fabriqué à l'école ?
Arrêtons de rêver,
Ce n'est qu'un simple câble enroulé
Par une ventouse, au mur, fixé
A l'autre bout, le radiateur
Branchons le pour avoir un peu de chaleur.

— Gérard Miro

The grumpy old owl


Me and my friend went to visit a farm,
We came across a very old barn.
Let’s look inside maybe something is here,
It was dark and dingy and filled us with fear.
Suddenly we saw a long-eared owl,
His eyes were red, he began to scowl.
Can’t you see I’m trying to sleep.
Leave me alone. Go visit the sheep.

— Gillian Reid

A day at the beach


We like to ride our bicycles
Along the promenade.
We stop at a café and drink lemonade.
Then we go to find a place
To have a picnic on the beach.
Then we bathe in the sea,
Laughing, splashing, for all to see.
Then we head home with a happy face,
Embracing the day with Glory and Grace.

— Gillian Reid

The ginger cat


Sweet little cat
You look Purr-fect like that.
Your beautiful coat,
And your pale green eyes,
They look mysterious and wise.
I Don’t know your name
Or where you live.
You look like you have lots
Of love to give.
Maybe one day you will visit me,
And you can sit upon my knee.
We can have cuddles and play with string,
And be friends forever
With the love you will bring.

— Gillian Reid

Messing about on the river


Oh what a lovely day,
Watching the boats come out to play.
Sailing up and down the broads,
Looking for places to head towards.
Up and down the river they go,
Some go fast, some go slow.
Hoping to see the wildlife pass by,
Watching the baby birds trying to fly.
Different boats all gather together,
They come wathever the weather.
Children laugh and splash around,
Then stop for a picnic on the ground.
Back into the boat once again,
Lunch is over, we cannot remain,
We have to head back in the time for tea.
Our children are happy,
And so are we.

— Gillian Reid

Chewie


Parlant à un casque
parlant à un masque
le petit chaton gris
le petit chaton dit :
Bonjour monsieur, vous êtes qui ?
Bonjour monsieur, moi c’est Chewie !

— Ella

La gare du Nord


Pour changer du train-train quotidien, rien de mieux que d'aller voir passer les trains !
Direction : Gare du Nord...
Bienvenue dans ce paysage métallique, unique, magique.
Invitation au voyage : « Le train Thalys en provenance de Bruxelles entre en gare » ... « le train Eurostar à destination de Londres partira dans 5 minutes » ...
Dans la gare, immense, que de monde ! Des passagers en retard courent à fond de train, des chariots surgissent de nulle part, sans crier gare ; dans un hall, des cheminots se réunissent en assemblée ; dans le café-brasserie, des vacanciers s'attablent et commandent des croissants... des moineaux s'approchent, espérant quelques miettes.
Tiens ! le numéro de la voie d'où partira le train pour Dunkerque vient de s'afficher... aussitôt, une foule se précipite...
Quelle agitation ! sortons de la gare et allons en faire le tour... Dehors, à vrai dire, ce n'est guère plus calme ; normal, nous sommes à Paris, et « Paris est une fête » (Hemingway). Mais, où sommes-nous maintenant ? Ah, oui, c'est la rue des commerces indiens ; plus loin, un bout d'Afrique ; encore quelques pas et nous arrivons en Chine... Ce quartier, c'est le dépaysement assuré. Un monde cosmopolite.
Faire le tour de la Gare du Nord, c'est un peu comme faire le tour du monde.
Un voyage en pensée qui permet de reprendre le train-train quotidien avec entrain.

— Gérard Miro

On est foutu on mange trop


On est foutu on mange trop
Le gros bibendum que t´as dans l´cœur
Tu l´as trouvé beau dans le temps, petite sœur
Soixante kilos d´échevelé poète
Tout livide au milieu des tempêtes
Mais l´estomac y tient pas la rime
L´albatros patauge dans l´ice cream
Nous voilà jolis, nous voilà beaux
Tout empâtés, patauds, par les pâtés les gâteaux
Nous voilà beaux, nous voilà jolis
Ankylosés, soumis, sous les kilos de calories.

On est foutu on mange trop
On est foutu on mange trop
On est foutu on mange trop

Mais qu´est-ce qu´on fera quand on sera gros ?

— Alain Souchon
Papa Mambo

Cerfs-volants

Cerfs-volants alignés
emportés par le vent,
serres volantes de papier
accordées noir et blanc.

Confettis suspendus
d’une fête éternelle,
le printemps revenu :
pointillés de marelle.

Je vous entends voler !

— Eleonore Sur

Le ça et le ça


La voix entre par ici...
et ça ressort par là.

Ça se comprime si
ça déborde vers là.

Ça, ça mesure le reste
et s’adapte en fonction ;
ça sert pour faire les tests
et ça reste sinon.

C’est ici que ça se passe
et ça revient comme ça.

Au bout de quelques phases
c’est totalement froid
et ça ressort par dessus
où c’est transmis par là.

— Eleonore Sur

Les orchidées


J'ai reçu en cadeau ces orchidées,
A vrai dire, j'étais surpris,
Des anémones auraient suffi.
Mais on ne peut nier leur beauté.
Ces fleurs ont un air élégant
Et leurs courbes, quel enchantement !
Pourtant, avec leur allure fière
Et leurs belles manières,
Un jour, je pourrais m'en lasser.
Ainsi va la vie.
Bientôt, elles seront fanées,
Destin de toute plante, orchidée ou ortie.
En attendant, profitons-en,
Admirons leurs couleurs,
Apprécions leurs senteurs,
Savourons l'instant présent.

— Gérard Miro

Minding Fifi


Fifi is a bundle of fun
He loves the garden
And just wants to run
He likes his walks
He likes to bark
At any things he sees
Cows, sheep, lizards and bees
He rolls around on our bed
He is only quiet when he gets fed
The loveliest dog I have known
And when he goes home
I feel so alone

— Gillian Reid

The Cambrian Mountain Express


The train is coming, people shout
Standing on the platform ready to mount
All aboard, the station master cries
As the steam rises into the skies
Slowly the train rolls out of the station
Excited children of every nation
Durum, Durum, the train moves away
Leaving friends waving, wanting to stay
Durum, Durum we are rolling along
Reaching the moors and viaduct beyond
Durum, Durum, the train goes faster
Hold on tight shouts the engine master
Suddenly we start to slow down
Durum, Durum, the children frown
The journey is over we have to go home
The train finally comes to a stop
Every-one sad they have to get off
We stand and wave, as the train rolls away
And we all say thank-you
For a wonderful day

— Gillian Reid

Mal élevé


Il est mal élevé
pense la dame au gros cou
à se faire appeler,
sans gêne devant nous.

Il répond en criant
et quelle langue est-ce qu’il parle ?
c’est vraiment énervant
et c’est même très grave.

J’arrive pas à taper !
répond-elle d’un coup
et se met à hurler
sur son jules un peu mou.

Mais faites donc quelque chose...
implore-t-elle des yeux.
Y’en a-t-il un qui ose ?
pense la jeune auprès d’eux.

Je me lève et j’y vais
(il n’a pas l’air de mordre)
Ça se passe assez vite
et tout revient dans l’ordre.

Sauf la dame au gros cou
qui poursuit sa dispute
et le mec un peu mou
qui lui donne la réplique.

L’étranger lui retorque
en parfait italien :
l’enfer c’est les autres,
surtout dans les trains.

— Eleonore Sur

Rainy days


Rain, rain every day
It never seems to go away
We long for the sun
So we can have fun
Children can play
Dogs can run
Birds sing and fly on the wing
We can walk in the woods
And pick the flowers
And enjoy ourselves
For Hours and hours.

— Gillian Reid

Alpacas


Look at these faces looking at me
Pondering, wondering, who can it be
Curiously watching people pass by
They are so cute and very shy
Gods creatures every one
Loving the fuss when the children come
What beautiful animals we can see
I want to take them home with me.

— Gillian Reid

La révolte des Bisounours


Au royaume des doudous, le bleu côtoie le rose :
délicates harmonies de babies sans le blues.
La lune et les étoiles redorent même le ciel.
La dentelle du coussin se fronce de plaisir.
Chiffons, festons, croquets,
Vichy, Liberty, et fleurettes
susurrent à l’oreille d’Alice,
qu’au pays des Merveilles,
elle peut, si elle le veut,
épouser le Lapin au nez brodé de rouge,
avec pour seuls témoins
les poupons et Nounours en habits de peluches.

Mais tout ce petit monde, frappé d’obsolescence,
en manque de câlins, de considération,
boudé par la mignonne en route d’adolescence,
programme sa révolte, entre en révolution.
Convoqué pour statuer, le clown impertinent
s’en vient crever d’un coup la bulle de l’enfance.
Excite les doléances,  incite à la vengeance.
C’est la guerre des nerfs entre les doudous sages :
les réclamations fusent,
les frustrations claquent,
les jalousies lacèrent les chiffons.
Le monde des Bisounours explose dans la chambre.

Alors, d’autorité et sans un jugement,
la jeune fille-fleur enfouit tous ses trésors
dans la malle à souv’nirs et impertinemment,
part explorer le monde : un monde sans Bisounours !

— Liliane Fauriac

L'atelier du peintre


Dans l'atelier illuminé par la verrière, le peintre observe l'œuvre achevée. Cette symphonie picturale, inspirée par la vision onirique d'un ciel aux couleurs de l'aurore, résonne en lui et soudain Soulages murmure à son oreille :
« c'est ce que je trouve qui me dit ce que je cherche »

Réconforté, libéré, il regarde avec gratitude son lieu de travail ; son œil écoute et il voit dans le flou impressionniste des recoins, des formes fantastiques, vivantes... Cet atelier a-t-il donc une âme ? Oui, c'est un lieu magique où l'extraordinaire peut se produire.

— My

Où suis-je ?


Allo ? Tu m’entends ?
Comment-çà « où est-ce que t’es ? »
Non, pas toi, « où es-tu ? » c’est toi qui dis « où suis-je ? »
Non, c’est pas toi qui dis « où suis-je ? », tu dis « où est-ce que t’es ? »
Allo ? Je t’entends plus…
Tu m’entends ? Si tu m’entends, je t’attends.
Je suis… Je suis où déjà ?
Allo ? Ah ! Je t’entends !
Tu m’attends ? Non, tu m’entends ?
Si tu m’entends, je t’attends, là où tu sais que je suis…
Où je suis ? Là où on s’attend non ?
Tu m’attends ? mais t’es où ?
Tu m’entends ? Attends-moi…
Allo ?

— Paul Sanson

Printemps


Deux parasites se disputent une brindille.

Le plus ancien, d’écailles grises, revendique l’occupation du vieux bois rabougri en voie d’épuisement.

L’autre jaillit du rameau, en boutons roses éclatants de vitalité.
Porteur de fruits en devenir, il exige sa part de sève.

Lichen contre bourgeon :
Les deux l’emporteront.
La nature aime les miracles !

— Liliane Fauriac